Podręczniki do historii – jak powinny być skonstruowane?
Układ podręcznika
Podręczniki do gimnazjum, których materiał obejmuje materiał od epoki prehistorycznej do czasów współczesnych najczęściej opierają układ materiału na chronologii. Natomiast podręczniki do liceum, technikum często wykorzystują konstrukcję problemową. Przy drugim wymienionym układzie podjęte tematy mogą być przedstawiane w różnym ujęciu procentowym, tego rodzaju zróżnicowanie pozwala zorientować się, jaki jest poziom merytoryczny przedstawianych treści.
Bardzo ważne są także dodatkowe elementy, które znacznie ułatwiają opanowanie materiału np. ilustracje, mapy czy tabele. Ważne są także teksty źródłowe, które powinny zawierać nie tylko podręczniki do gimnazjum ze względu na egzamin gimnazjalny, ale także podręczniki na niższych poziomach edukacyjnych.Przy wyborze konkretnego wydawnictwa warto kierować się stroną edytorską i typograficzną, która powinna być nie tylko nowoczesna, ale również atrakcyjna, zachęcająca do lektury, a przy tym zachęcająca do korzystania z podręcznika.
Sposobów przekazywania materiału może być kilka, np. baza faktów, dat, postaci czy miejsc historycznych, pogłębianie interpretacji wiadomości, ukazywanie złożoności procesów historycznych ich przebiegu, skutków i wzajemnych zależności. Zarówno tanie podręczniki jak i wydawnictwa droższe np. akademickie powinny zachęcać ucznia do korzystania z innych pomocy dydaktycznych np. encyklopedii, słowników czy atlasu. Bez względu na poziom podręczniki szkolne (http://www.taniaksiazka.pl/podreczniki-c-313.html) muszą umożliwić podsumowanie, powtórzenie i sprawdzenie stopnia opanowania danego materiału np. poprzez pytania zamykające każdy rozdział.
Narracja wykorzystywana w podręcznikach jest najczęściej wydarzeniowa, niektóre pozycje książkowe zastępują tradycyjną narrację np. esejem. Dlatego prezentacja materiału może być syntetyczna albo analityczna. Dla klas starszych można wybrać podręczniki, które w jasny sposób ukazują główne mechanizmy procesu dziejowego, przy jednoczesnym założeniu, że na danym poziomie uczniowie posiadają podstawową wiedzę faktografii i chronologii. Warto zwrócić uwagę na sposób narracji, a także na jej płynność, styl i prawidłowe użycie języka.
Najnowsze komentarze